Beza rim Flow Forming, Casting & Forged
Apa itu Flow-Form?
Rim flow forming dibuat melalui beberapa tahap, dimulai melalui proses cetak kemudian ditekan dengan roller dan ditarik menggunakan mesin sehingga menjadi sebuah rim (seperti membentuk tembikar menggunakan tangan untuk membuat bentuk tembikar). Mudahnya cara pembuatan ini seperti casting separuh jalan kemudian dibentuk bahagian hujungnya menggunakan mesin roller. Dengan cara ini materialnya lebih padu dan lebih baik.
Kelebihan:
β Proses pembuatan rim ini lebih kuat, ringan, dan bulat yang membuat balancing roda jadi sempurna. Harga jauh lebih murah dari rim Forged
Kelemahan:
βTidak sekuat forged wheels β Meskipun lebih kuat daripada cast wheels, rim flow forming masih kalah dalam hal kekuatan dan daya tahan dibandingkan forged wheels.
βHarga lebih mahal dibandingkan cast wheels β Proses flow forming lebih kompleks daripada casting biasa, sehingga harga produksinya lebih tinggi.
βTerbatas dalam desain β Karena prosesnya masih berbasis casting, desain yang bisa dibuat tidak sefleksibel forged wheels yang bisa dibentuk dengan lebih bebas.
βPotensi retak jika terkena tekanan ekstrem β Meskipun lebih kuat daripada cast wheels, flow formed wheels masih bisa mengalami keretakan jika terkena tekanan atau benturan yang sangat tinggi.
βTidak sesuai untuk beban berat ekstrem β Jika digunakan untuk kendaraan yang sering membawa beban berat atau digunakan dalam kondisi ekstrem seperti off-road, forged wheels tetap menjadi pilihan yang lebih baik.
Apa itu casting?
Selepas logam dicairkan, ia dicurahkan ke dalam acuan, dan selepas ia disejukkan dan dikuatkan, casting akan dikeluarkan dari acuan. Casting yang dikeluarkan perlu diproses dan dibersihkan semula. Casting yang akan terhasil biasanya terdiri daripada bahan seperti logam (seperti besi, tembaga, aluminium, dan lain-lain).
Bahan acuannya pula terbahagi kepada tiga jenis iaitu pasir, logam dan seramik. Ia sering digunakan untuk menggabungkan bahagian-bahagian mekanikal kepada bentuk kompleks atau beban statik dan tekanan mampatan.
Kelebihan:
β Kos acuan rendah dan kecekapan tinggi dalam pembuatan berbentuk kompleks.
Kelemahan:
βKurang Kekuatan Berbanding Forged Wheels β Proses casting menghasilkan rim yang lebih rapuh kerana ia tidak mengalami pemadatan seperti forged wheels.
βBerat Lebih Tinggi β Rim casting biasanya lebih berat berbanding rim forged atau flow forming, yang boleh mempengaruhi prestasi pecutan dan penggunaan bahan api.
βRisiko Retak dan Pecah β Disebabkan struktur yang kurang padat, rim casting lebih mudah retak atau pecah apabila terkena hentakan kuat.
βKetahanan Lebih Rendah β Rim casting lebih mudah mengalami kehausan dan tidak sesuai untuk penggunaan ekstrem seperti perlumbaan atau off-road.
βKurang Fleksibiliti dalam Rekaan β Walaupun casting membolehkan pelbagai bentuk dibuat, ia tidak sekuat forged wheels yang boleh direka dengan lebih kompleks tanpa mengorbankan ketahanan
Apa itu forging?
Forging adalah proses memanaskan logam kosong ke suhu kerja yang ideal dan menggunakan kuasa luaran untuk mengubah bentuk, ketumpatan, sifat mekanik dan struktur logam.
Mengikut bahagian suhu bahan kerja semasa pemprosesan, ia boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu keadaan yang panas, hangat dan sejuk. Kaedah ini biasa digunakan dalam pembuatan bahagian mekanikal yang dikenakan beban dinamik yang besar.
Kelebihan:
β Mengurangkan kebarangkalian kemunculan kesan gelembung dan mempunyai struktur yang lebih kuat.
Kelemahan:
βTidak sesuai untuk pengeluaran kecil kerana kos acuan yang tinggi, proses pembuatan kompleks, dan pembuatan bentuk yang terhad.
Kenapa forging lebih baik daripada casting & flow forming?
Ini kerana kekuatan dan kepadatan kaedah forging adalah lebih tinggi dan boleh menahan tekanan yang lebih tinggi, berbanding dengan kaedah casting. Selain itu berat objek yang terhasil dari kaedah forging lebih mampan dan ringan. Kelebihan bingkai roda ringan adalah seperti berikut:
1) Meningkatkan prestasi pecutan dengan mengurangkan kehilangan tenaga yang dihantar dari enjin ke roda belakang.
2) Mengurangkan jisim penggantungan, tindak balas penggantungan yang lebih baik, kualiti jalan yang lebih baik, dan peningkatan prestasi brek.
Comments
Post a Comment