MyPUSPAKOM Apps

Assalamualaikum dan berjumpa lagi kita di update post terbaru ni.

Kali ni nak bercerita mengenai pemeriksaan Puspakom kenderaan untuk proses tukar nama.

Ok seperti kita sedia maklum, sejak musim Covid19 dan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) segala urusan kita banyak tertangguh memandangkan banyak SOP yang perlu dipatuhi bagi mengurangkan wabak penularan pandemik Covid19 ni.

Tidak terkecuali dengan Kes nak dicerita pada kali ini, iaitu urusan tukar nama kenderaan yang memerlukan pemeriksaan kenderaan di Puspakom B2 (LKM tamat tempoh lebih 1tahun) dan B5 (tukar nama)

Jika sebelum ni,bila kita nak buat pemeriksaan puspakom, kita hanya perlu pergi terus ke pejabat puspakom terdekat tanpa perlu membuat tempahan/temujanji terlebih dahulu. Istilahnya dipanggil siapa cepat dia dapat. 

Namun sejak PKP dilaksanakan dan norma baharu dalam kehidupan kita sekarang ni. Segala urusan booking kena melalui aplikasi yang boleh didapati di playstore (android) dan app store (apple) yang dipanggil MyPUSPAKOM



Ok selepas kita selesai install apps tersebut, kita klik lah pada butang open apps tu dan page pertama yang keluar dari apps tu memerlukan kita untuk mendaftar terlebih dahulu


Ok, selepas kita dah berjaya mendaftar id dan password tu boleh la proceed untuk langkah seterusnya

Isikan borang dengan data-data diperlukan seperti nama, alamat, nombor pendaftaran kenderaan yang hendak diperiksa, no chassis/engine, penama asal kenderaan, penama pembawa kenderaa  dan seterusnya


Perlu diberi perhatian, pastikan kita klik pada kotak yang bersesuaian, sebagai contoh jika ingin membuat pemeriksaan bagi tujuan tukar nama hakmilik kenderaan klik pada kotak yang sepatutnya


Ok, selesai dengan data-data yang perlu diisi tu seterusnya kita dah boleh pilih tarikh dan masa untuk temujanji pemeriksaan


Seterusnya, lokasi untuk Pusat Pemeriksaan





Selesai kita dah booking slot untuk pemeriksaan, sekarang tibalah masanya untuk membuat pembayaran. memandangkan permohonan kita secara talian (online) maka pembayaran juga perlu dibuat secara online


Siap pembayaran dilakukan, sekarang kita boleh print out data permohonan awal ni, dengan scan pada QR code yang digenerate pada apps


Ok untuk langkah seterusnya, kita dah boleh bawa resit bayaran yang kita dah print tu ke pejabat puspakom pada tarikh yang telah kita book tadi, dan serahkan pada pegawai pemeriksa di pusat pemeriksaan nanti

Part pemeriksaan di pejabat puspakom ni memang  syok, pada hari kejadian, sesampai je ke Puspakom Sri Lalang Kluang, dah perhatikan dari jauh nampak macam dah ada 10 buah kenderaan berbaris. Nak dijadikan cerita, ada sorang mamat ni datang-datang je nak terjah masuk ke dalam pusat pemeriksaan, mujurlah ada pengawal keselematan yang jaga di pintu masuk

Pengawal: Cik, nak ke mana?
Pelanggan 2: Saya nak buat pemeriksaan kenderaan

Pengawal: Ada buat temujanji tak sebelum datang?
Pelanggan 2: Takde cik, tapi saya ni pemandu ehailer, dan saya perlu membuat pemeriksaan

Pengawal: Ok, cik boleh buat dulu permohonan secara online di MyPUSPAKOM apps kemudian baru datang semula ke sini setelah dapat tarikh booking ya, sekarang dah tiada servis periksaan secara Walk In, hanya yang booking online saja yang dibenarkan masuk


Dan aku time tu rasa lega betul lah, sebab kat tangan dah ada salinan print resit booking tu, tunjuk je kat pengawal tu dan terus dia minta aku masuk barisan untuk pemeriksaan. sebelum pemeriksaan selanjutnya, perlu ke kaunter Utama dahulu untuk dibuat semakan ke atas permohonan kita.

Kemudian baru ke kaunter seterusnya di bahagian Lorong Pemeriksaan untuk mendapatkan cetakan Resit Asal....dan seterusnya...10 biji kenderaan kat depan aku tu semua ambil masa antara 10 ke 15 minit je untuk pemeriksaan....

Ok sekian dulu untuk perkongsian kali ni berjumpa lagi kita di update akan datang

Wassalam





Comments

Popular posts from this blog

Kira Jumlah Liter Air dan Sais Akuarium

PENJAGAAN IKAN HIASAN

Apakah itu PSB? Dan bagaimanakah ia berfungsi?