Smart Home (Rumah Bijak)


Ok next step untuk jadikan smart home (konon-konon) itu pun hasil rajin aku youtube macam² untuk dapatkan alatan apa yang sesuai untuk dijadikan sistem smart home.

Nak dijadikan cerita selepas dok belek-belek dari dalam group page fb kaki diy...terbaca ada satu brader ni dia kongsikan contoh² apps pada smarthome bermula lah dengan jenama yang tak asing lagi Xiaomi. Yang menarik nya pula kesemua alatan yang dipasang tu hanya menggunakan connection pada wifi/internet dan seluruh fungsi tersebut boleh diarahkan  terus pada telefon bimbit anda.

Untuk tujuan itu...aku mula lah menggoogle pasal smarthome dan terjumpa dulu dengan "Google Home"

Ok untuk part yang ni aku belum beli lagi device nya so aku diy dulu lah pakai handphone spare note 4 yang ada tu (dulu dah kena dera jadi hotspot modem 2 tahun🀣🀣🀣)


Ok setup google home pada handphone ni senang je. Update google assistant pada peranti telefon korang dan cari kan bluetooth speaker untuk pairkan bunyi nya bagi kuat sikit...macam contoh atas tu aku link kan ke spotify untuk main musik.

Kemudian langkah seterusnya aku cari di shopee untuk wifi plug. Pada asalnya tujuan aku nak jadikan lampu control secara remoteless atau tanpa perlu sentuh suis untuk hidupkan/tutup lampunya.

*P/s sebelum setup untuk wifi plug ni aku dah ada buatkan 1 post pasal CCTV Xiaomi pun boleh connectkan sekali ke google home.

Untuk alatan ni harga lingkungan RM30++ berbeza mengikut jenis dan jenama. Antara jenama yang popular di search engine seperti Sonoff, dlink, tplink dan banyak lagi. So yang jadi pilihan aku model dari Smart Life ni sebab harganya murah sikit.



Install apps Smart Life di Google Playstore dan terus boleh mulakan pairing wifi plug tu dengan capaian internet wifi korang dan aku gunakan Tenda 4g680

Jadi untuk percubaan kali pertama ni aku dah berjaya gunakan wifi plug ni. Tak perlu lagi nak cari wifi bulb. Wifi bulb ni dari ikea ada untuk jenama philips.


Disebabkan harga seunit mentol tu dah dekat RM40++ baik aku cuba dulu plug ni extend kan je semua lampu tu pada satu wifi plug niπŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†


Ok sekian saja review untuk kali ini. Jumpa lagi di review akang datang😁😁😁





Tunggu update akan datang, kita diy pulak smart switch dari Sonoff















Comments

  1. rumah zaman modern akan banyak pakai barang barang AI. aku tengok design finalist dalam concept home 2030 contest sime darby tu pun mostly semua ada guna smart appliances

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik gila kan design design diorang. semua 10 finalist ada concept masing masing. aku tunjuk dekat mak aku dia suruh curi idea diorang untuk buat rumah in the future haha

      Delete
    2. hahaha takpee diorang mesti happy ada someone interested dgn design diorang so curi jela.. aku tak sangka la malaysia ada talent talent camtu. patut dah lama buat competition camni

      Delete
    3. aku rasa lepasni mesti sime darby akan buat banyak lagi contest camni.. anyway kau dah vote ke finalist finalist tu?

      Delete
    4. dahh dekat sini kan?https://concepthome2030.simedarbyproperty.com/competition.php. hopefully design yg aku minat tu akan menang

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kira Jumlah Liter Air dan Sais Akuarium

PENJAGAAN IKAN HIASAN

Apakah itu PSB? Dan bagaimanakah ia berfungsi?