Kenapa Rim Rally Warna Putih?
Cerita ni bukan nak suruh orang ikut cat rim putih. Tapi saja ja nak kongsi sedikit perihal kenapa roda kereta rally dan racing selalu warna putih?
Ini soalan yang menarik sebab kalau kita perasan, memang banyak kereta rally terutama zaman dulu-dulu, Peugeot 205 T16, Audi Quattro, Mitsubishi lah, semua pakai roda putih. Jom kita borak santai sikit pasal sejarah dan kelebihannya.
Asal-Usul Roda Putih
Sebenarnya, benda ni bermula masa zaman awal rally. Masa tu, cat putih senang dan murah nak buat.
Tapi bukan sebab rupa je tau. Ada juga sebab praktikal. Contohnya, warna putih memudahkan mekanik nak periksa retak atau kerosakan lepas kereta langgar batu atau terbang dalam stage.
Kalau ada keretakan, dia akan nampak jelas sebab kontras dengan warna putih tu. Jadi, pasukan boleh cepat-cepat tukar roda kalau perlu. Kalau ada leaking absober, bearing atau pada calipers ke muda nak tengok.
Kelebihan Roda Putih
Nampak Masalah Cepat
Kalau roda ada retak atau calar, memang senang nampak sebab warna putih ni macam kertas kosong. Kalau ada masalah, terus nampak jelas.
Tak Serap Haba Banyak
Putih kan warna pantul haba. Jadi, roda tak cepat panas, dan ini penting masa kereta kena belasah dekat trek panas atau jalan berbatu.
Senang Nampak Masa Rally / Racing
Kalau kau tengok rally dalam lumpur atau salji, roda putih ni nampak jelas. Senang untuk peminat nak perhati kereta tu tengah meluncur gaya power slide.
Estetik & Branding
Roda putih ni memang cantik untuk letak logo penaja. Bila kereta tengah drift, tayar pusing-pusing tu, logo kat roda nampak gah gila.
Apa Kata Pakar?
Ada yang pernah tanya Ken Block, ikon rally tu, kenapa roda putih ni popular.
Dia cakap lebih kurang macam ni:
"White wheels just look clean and give good visual feedback on dirt or snow."
Pendek kata, putih bukan sekadar untuk gaya, tapi ada fungsi juga.
David Lapworth, bekas jurutera Subaru, pun pernah cakap:
"White wheels are a mix of practicality and aesthetics. They just work."
Kotor?
Tak Kisah Lah
Memanglah putih senang kotor. Debu brek, lumpur semua lekat. Tapi nak buat macam mana, pasukan rally ni ada geng cuci kereta. Bila lepas stage, kereta tu kena spa penuh. Jadi, roda putih tetap nampak meletup setiap kali keluar trek.
Itulah dia cerita pasal roda putih. Jadi, kalau tengok kereta rally dengan roda putih, ingatlah, bukan saja nak nampak cantik, tapi ada sebab praktikal juga.
Credit:- Azad Jasmi
Comments
Post a Comment