Khasiat Minyak Kelapa Dara (Virgin Coconut Oil)

Sebenarnya banyak khasiat minyak kelapa dara dan jika diamalkan secara harian akan meningkatkan tahap kesihatan and seterusnya menjamin kualiti hidup kita. Berikut disenaraikan 25 kebaikan minyak kelapa dara / ‘virgin coconut oil’ (VCO) yang mungkin ramai tak tahu.

  1. Membantu meningkatkan metabolisma badan & membantu menurunkan berat badan
  2. Mengurangkan keradangan (‘inflammation’) dalaman
  3. Mengurangkan risiko sakit jantung
  4. Menstabilkan paras kolestrol
  5. Memudahkan proses ibu bersalin
  6. Membantu menjaga kesihatan kulit agar sentiasa lembut & halus
  7. Membantu menjaga kesihatan rambut agar tetap subur, sihat & mudah diurus
  8. Membantu melambatkan proses penuaan & kedutan kulit
  9. Mampu membantu merawat penyakit Autisme
  10. Mampu membantu merawat penyakit Alzheimer
  11. Membantu merawat penyakit ulser perut
  12. Membantu meningkatkan fungsi otak
  13. Menstabilkan kadar gula dalam darah
  14. Membantu mengurangkan selera makan yang keterlaluan
  15. Bertindak sebagai Antimikrob (‘Antimicrobial’) dan Antiviral
  16. Memperbaiki sistem penghadaman dan membantu penyerapan nutrien
  17. Mampu membantu merawat penyakit kanser
  18. Menguatkan tulang
  19. Menguatkan gigi dan membantu menjaga kesihatan oral
  20. Melindungi dan menyembuhkan kesulitan yang melibatkan hati (‘liver disorders’)
  21. Meningkatkan fungsi Mitochondria jantung
  22. Melindungi dan menjaga kesihatan buah pinggang
  23. Bertindak sebagai penahan sakit (‘pain killer’) semulajadi
  24. Mampu membantu rawat kesulitan otak (‘brain disorders’) tertentu
  25. Membantu mengurangkan stress


APA KATA PAKAR TENTANG KEBAIKAN MINYAK KELAPA DARA (VCO)

Digelar superfood berikutan manfaat & khasiat minyak kelapa dara yang sememangnya cukup banyak, ianya bukan sahaja digunakan dalam masakan malah juga untuk kesihatan dan kecantikan. Penggunaan minyak kelapa dara atau VCO (‘Virgin Coconut Oil’) untuk kesihatan, kecantikan dan awet muda sudah diamalkan sejak berkurun lamanya di pelbagai negara seperti Malaysia, Indonesia, India, Sri Lanka, Brunei, Filipina dan negara timur tengah.

Populariti minyak kelapa dara semakin meningkat dari hari ke hari kerana keberkesanannya yang terbukti secara klinikal. Ramai orang yang telah mencuba dan amat kagum & yakin dengan kelebihan & khasiat minyak kelapa dara yang boleh merawat pelbagai jenis penyakit. Ia mudah dihadam dan cepat bertukar kepada tenaga.

Oleh kerana lemak di dalam minyak kelapa datang dari jenis medium-chain fatty acids atau MCFAs yang baik untuk kesihatan dan lemak ini tidak disimpan di dalam badan sebagai “lemak” maka ia sangat sesuai untuk dijadikan makanan kesihatan harian di samping pelbagai lagi kebaikan minyak kelapa dara.


Belum pernah dalam sejarah manusia begitu penting untuk menekankan nilai minyak laurik. Minyak Kelapa Dara (VCO) mengandungi medium chain triglycerides (MCT) yang hampir sama dengan lemak yang terdapat dalam air susu ibu (ASI). MCT mempunyai kesan nutrient yang sama dengan air susu ibu.

– Jon J. Kabara, Ph.D. Professor Emeritus, Michigan State University.


Dapat mengurangkan berat badan sebanyak 36 pounds setahun tanpa penukaran pemakanan kecuali Minyak Kelapa Dara (VCO) yang digunakan sungguh menakjubkan.

– Dr. Bruce Fife, pengarang buku baru, Eat Fat, Look Thin : A safe and natural way to Lose weight permanently


Kira-kira 50% dari asid lemak dalam lemak kelapa dara adalah asid laurik. Asid laurik adalah asid lemak rantaian sederhana, yang mempunyai fungsi bermanfaat tambahan iaitu dibentuk menjadi monolaurin dalam tubuh manusia atau haiwan. Monolaurin adalah monogliserid berciri antivirus, antibakteria dan antiprotozoal yang digunakan oleh manusia atau haiwan untuk memusnahkan virus-virus berselaput lipid seperti HIV, herpes, cytomegalovirus, influenza, berbagai bakteria patogenik termasuk listeria monocytogenes dan heliobacter pylori, dan protozoa seperti giardia lamblia. Beberapa kajian juga telah menunjukkan sedikit kesan antimikrob asid laurik bebas. Minyak Kelapa Dara adalah makanan berfungsi yang memberi pelbagai khasiat kesihatan.

– Dr. Mary Enig, University Maryland USA


Minyak Kelapa Dara berdiri gagah sebagai minyak yang paling menyihatkan yang boleh anda gunakan. Ia mengandungi selautan khasiat kesihatan serta khazanah penyelidikan yang benar-benar berharga. Saya sesungguhnya sangat inginkan agar anda menjadikan Minyak Kelapa Dara (VCO) sebagai sebahagian daripada pelan harian pemakanan anda.

– Mark Atkinson, Holistic Medical Physician, BBS Bcs (Hons) FRIPHH FCMA BETD SAC DIP (Clinical Nutrition)


Malah, manfaat daripada minyak kelapa dara mentah itu mampu menyokong fungsi tiroid, selain membantu mengekalkan dan mengawal berat badan ideal.

– PROF Dr Mohamad Roji Samidi


JENIS-JENIS MINYAK KELAPA DARA

Apakah jenis-jenis minyak kelapa dara di pasaran? Adakah kualiti dan khasiat minyak kelapa dara berbeza-beza? Itulah persoalan yang sering ditujukan saban hari. Secara amnya, kualiti dan jenis minyak kelapa dara diklasifikasikan berdasarkan teknik ianya diproses. Secara ringkasnya, penghasilan minyak kelapa dara (VCO) boleh dicapai melalui proses yang menggunakan teknik seperti berikut:

  • Pemanasan atau penggunaan haba
  • Secara sejuk beku / ekstrak sejuk (tanpa penggunaan haba) atau dikenali sebagai ‘cold pressed’

Teknik terbaik untuk menghasilkan ‘virgin coconut oil’ yang berkualiti tinggi adalah melalui kaedah ekstrak sejuk / ‘cold pressed’ kerana ia tidak melibatkan apa-apa unsur kimia & haba yang dipercayai berpotensi tinggi untuk menghilangkan nutrisi, vitamin dan protein penting dalam minyak kelapa dara (VCO) yang wujud secara semulajadi.


1. MEMBANTU MENINGKATKAN METABOLISMA BADAN & MEMBANTU MENURUNKAN BERAT BADAN

khasiat minyak kelapa dara vco metabolisaMinyak kelapa dara adalah “termogenik”. Ini bermakna bahawa minyak kelapa sebenarnya meningkatkan penggunaan tenaga (pembakaran lemak), berbanding memakan jumlah kalori yang sama dari jenis lemak lain (R).

Khasiat minyak kelapa dara adalah 65% MCTs. Beberapa kajian telah meneliti kehilangan lemak dan perubahan metabolik sebagai tindak balas kepada minyak MCT. Dalam setiap kajian ini, minyak MCT didapati meningkatkan metabolisme dan kehilangan lemak (R, R1, R2, R3).

Sebagai contoh, satu kajian mendapati bahawa dos harian (1-2 sudu besar) minyak kelapa MCTs setiap hari meningkat jumlah pembakaran lemak sebanyak 5% (120 kalori) sehari (R).


2. MENGURANGKAN KERADANGAN (‘INFLAMMATION’) DALAMAN

kurang radang vcoSatu kajian yang menyiasat kesan minyak kelapa dara pada penurunan berat badan mendapati bahawa penggunaan minyak kelapa dara (VCO) menyebabkan penurunan sebanyak 35% dalam protein C-reaktif, penanda keradangan (R).


Wanita yang menggunakan diet berlemak tinggi berasaskan minyak kelapa mempunyai kurang keradangan selepas makan, terutama jika dibandingkan dengan kumpulan yang mengikuti diet yang tinggi dengan asid lemak tak tepu (R).


3. MENGURANGKAN RISIKO SAKIT JANTUNG

kurang risiko sakit jantungSelama beberapa dekad, minyak kelapa dara dianggap tidak baik kerana kandungan lemak tepu yang tinggi. Walau bagaimanapun, tidak ada kaitan yang konkrit antara penggunaan minyak kelapa dan penyakit jantung (R, R1).

Eksperimen semulajadi yang membantu membuktikan keselamatan minyak kelapa telah dilakukan di banyak negara tropika selama beberapa dekad: Ramai penduduk Polynesia memakan/menggunakan kalori yang sangat tinggi daripada minyak kelapa dara / ‘virgin coconut oil’ (sehingga 60%), tetapi mempunyai tahap penyakit jantung yang sangat rendah (R).

Bukti terkini menyokong idea bahawa jantung berpenyakit mengalami kekurangan tenaga. Khasiat minyak kelapa dara, dengan sumber MCT yang kaya dengan ketogenik, mungkin menawarkan sumber tenaga alternatif yang penting untuk jantung (R).

Beberapa kajian telah menyerlahkan hubungan antara jangkitan bakteria kronik dan penyakit jantung. Oleh itu, minyak kelapa, dengan sifat anti-bakteria yang kuat, dapat meningkatkan kesihatan jantung (R).

Penyelidik di Universiti François Rabelais, Perancis, kini mengesyorkan penggunaan MCT untuk orang yang mempunyai penyakit jantung (R).


4. MENSTABILKAN PARAS KOLESTROL

paras kolestrol stabilMinyak kelapa dara (VCO) meningkatkan HDL (kolesterol baik) lebih banyak jika dibandingkan dengan minyak sayuran lain (R, R1).

Minyak kelapa dara juga meningkatkan HDL (kolesterol baik) sama seperti mentega dan lebih banyak daripada lemak haiwan (R, R1).

Diet santan yang tinggi (kaya dengan minyak kelapa) membantu menyihatkan jantung kerana kemampuannya untuk menurunkan LDL dan meningkatkan HDL (R).

Diet yang kaya dengan minyak kelapa membantu meningkatkan jumlah HDL dan LDL kolesterol lebih daripada lemak daging lembu (R).

Asid lemak & asid Lauric yang terdapat dalam minyak kelapa dara boleh melindungi daripada kerosakan berikutan tahap kolesterol yang tidak sihat yang terdapat pada pesakit kencing manis (R).


5. MEMUDAHKAN PROSES IBU BERSALIN

khasiat minyak kelapa dara ibu hamilPengambilan minyak kelapa dara (VCO) sangat digalakkan untuk para ibu mengandung kerana khasiat minyak kelapa dara untuk wanita hamil sememangnya cukup banyak. Berikut adalah senarai beberapa manfaat yang dapat dinikmati oleh para ibu hamil:


Sifat Anti-Jangkitan Minyak Kelapa Dara:

Khasiat minyak kelapa dara adalah baik untuk mencegah kebanyakan jangkitan kulat, virus dan bakteria. Hanya kira-kira dua sudu besar sehari boleh memberi anda peningkatan imuniti semasa kehamilan, dengan itu melindungi anda dan bayi anda dalam kandungan dari selesema, dan penyakit umum yang lain.

 

Sumber Penting Asid Laurik:

Selain daripada susu ibu, minyak kelapa dara merupakan sumber terbaik untuk asid laurik. Asid Laurik membantu penghasilan susu ibu semasa dan selepas mengandung agar bayi anda mendapat susu ibu yang berkualiti tinggi yang akan menjadikannya sihat.

 

Boleh menggantikan tenusu:

Secara umum semua produk tenusu (‘dairy’) penuh dengan kebaikan. Walau bagaimanapun, tidak semua orang yang suka makan produk tenusu semasa hamil. Bagi mereka yang menghadapi isu sebegini, khasiat minyak kelapa dara boleh menjadi satu alternatif yang hebat dengan kualiti yang hampir sama dengan produk tenusu.

 

Membantu Mengatasi Tanda-Tanda Sampingan Kehamilan:

Kehamilan boleh membawa banyak masalah kecil seperti mabuk hamil (‘morning sickness’), sembelit atau asam lambung (‘heartburn’). Minyak kelapa dara adalah satu penyelesaian semula jadi yang sempurna untuk semua kesan sampingan kehamilan.

 

Membantu Para Ibu yang Menyusu:

Antara masalah yang dihadapi oleh ibu yang menyusu bayi adalah puting kering (‘cracked’) dan puting masam (‘sour nipples’). Penggunaan luaran minyak kelapa dara boleh membantu para ibu mengatasai masalah ini.

 

Membantu Atasi Masalah Keringan Kulit Kepala:

Antara masalah biasa semasa kehamilan adalah kekeringan kulit kepala. Anda boleh mengatasi masalah ini dengan menggunakan minyak kelapa dara. Hanya sapukan sedikit minyak pada kulit kepala anda dan tinggalkan semalaman. Keesokannya anda boleh mencuci dengan air suam. Ia akan menyuburkan kulit kepala anda dan mengatasi kekeringan.

 

Merawat ‘Stretch Mark’:

Kehamilan boleh meninggalkan anda dengan ‘stretch mark’ yang sangat buruk di seluruh perut anda. ‘Stretch mark’ berlaku kerana peregangan kulit dan otot untuk menampung bayi anda yang semakin membesar. Penggunaan minyak kelapa dara (VCO) di luaran semasa mengandung dapat mencegah pembentukan ‘stretch mark’.

Anda juga boleh terus menggunakan minyak kelapa dara selepas melahirkan anak atau berpantang.


6. MEMBANTU MENJAGA KESIHATAN KULIT AGAR SENTIASA LEMBUT & HALUS

bantu kulit sihatRawatan topikal yang mengandungi minyak kelapa menunjukkan potensi yang tinggi untuk penyembuhan luka dan dapat memerangi jangkitan bakteria (R).

Dalam satu kajian dimana minyak kelapa dara digunakan setiap hari selama lapan minggu, didapati rawatan tersebut cukup berkesan untuk dermatitis atopik (eczema) (R).

Minyak kelapa dara (VCO) adalah rawatan yang lebih berkesan untuk ekzema jika dibandingkan dengan minyak zaitun dara atau ‘virgin olive oil’ (R).

Minyak kelapa juga membantu meningkatkan penyerapan rawatan topikal lain, seperti Vitamin E (R).


7. MEMBANTU MENJAGA KESIHATAN RAMBUT AGAR TETAP SUBUR, SIHAT & MUDAH DIURUS

kelebihan minyak kelapa dara rambutMinyak kelapa dara didapati lebih berkesan dalam mengurangkan kerosakan rambut kalau dibandingkan dengan minyak mineral lain. Minyak kelapa juga mengurangkan kehilangan protein sama ada dalam rambut yang sihat dan rosak. Keberkesanan ini mungkin disebabkan oleh kandungan asid laurik yang tinggi dalam minyak kelapa (R).

Khasiat minyak kelapa dara sangat sesuai untuk rawatan rambut yang berkesan kerana kemampuannya menembusi sehingga akar rambut. Manakala minyak mineral yang sering terkandung dalam kebanyakkan produk rambut, tidak dapat berbuat demikian (R).

Juga minyak kelapa dara lebih berkesan untuk membunuh kutu kepala berbanding rawatan konvensional lain (R).


8. MEMBANTU MELAMBATKAN PROSES PENUAAN & KEDUTAN KULIT

kulit wajah berseriMinyak kelapa dara dapat membantu mempercepat penyembuhan kulit kerana peningkatan perolehan kolagen dan aktiviti antioksidan.

Dua perkara yang paling penting untuk melambatkan proses penuaan (‘anti aging’) adalah sifat anti oksidan dan peningkatan kolagen yang tinggi!

Untuk memberi kesan sebenar pada kolagen, ramuan yang digunakan mesti dapat menembusi kulit dan mempunyai tindak balas kimia aktif. Maka minyak kelapa dara (VCO) menjadi satu pilihan terbaik untuk rawatan semulajadi yang selamat dan berkesan yang akan melembutkan kulit dan membawa kesan anti oksidan dan anti bakteria.


9. MAMPU MEMBANTU MERAWAT PENYAKIT AUTISME

rawat penyakit autismePenyakit Autisme adalah kesulitan atau gangguan otak yang dikenal pasti melalui ciri-ciri seperti komunikasi terjejas, interaksi sosial yang lemah, dan kelakuan berulang yang tidak normal. Ciri yang paling jelas adalah kesukaran untuk berkomunikasi secara lisan dan bukan lisan. Kira-kira 40 peratus kanak-kanak autistik tidak dapat belajar bercakap. Ramai juga yang tidak dapat memahami ekspresi wajah atau isyarat badan seperti senyuman atau lambaian. Mereka yang mampu bercakap mungkin boleh melakukannya dengan kesukaran. Ada juga yang mungkin tidak belajar bercakap sehingga lewat zaman kanak-kanak. Antara 25-40 peratus membesar secara normal selama 12 hingga 18 bulan pertama kehidupan mereka dan kemudian dengan cepat kehilangan kemahiran bertutur mereka.

Walaupun ubat konvensional tidak menawarkan rawatan yang berkesan, autisme bukanlah satu keadaan yang tidak ada harapan lagi. Ia boleh dicegah dan dirawat dengan berjaya tanpa menggunakan ubat. Seperti yang dicadangkan oleh penyelidik di Universiti Johns Hopkins, satu satu kunci untuk memerangi autisme adalah untuk mengawal hiperaktif mikrohidrogia (‘microglia hyperactivity’). Ini boleh dicapai menggunakan terapi keton (ketone).

Sumber makanan yang terkaya dengan MCT setakat ini berasal dari minyak kelapa dara. Pemakanan minyak kelapa dara (VCO) boleh meningkatkan keton darah ke tahap yang boleh memberi kesan ketara pada pertumbuhan dan perkembangan otak. Jika MCT dikombinasikan dengan diet yang rendah karbohidrat, kesannya dapat dipertingkatkan lagi.


10. MAMPU MEMBANTU MERAWAT PENYAKIT ALZHEIMER

penyakit alzheimer vcoPembentukan plak Amyloid-Ξ² dalam penyakit Alzheimer boleh menyebabkan kerosakan otak. Satu kajian menunjukkan bahawa neuron lebih cenderung untuk untuk bertahan daripada serangan apabila terdedah kepada amyloid-Ξ² apabila terdapat minyak kelapa dara (R).

Satu kajian dibuat di mana asid ‘caprylic’ (biasa terkandung dalam minyak kelapa dara) telah diberikan kepada orang yang mengalami penyakit Alzheimer. Selepas 18 bulan kajian, keadaan mereka (ingatan, autonomi, kemampuan untuk mengenal pasti dan sebagainya) telah meningkat secara ketara (R).

Khasiat minyak kelapa dara mungkin sangat berkesan untuk pesakit Alzheimer kerana kebolehannya yang mampu meningkatkan tahap keton dalam badan. Keton dikenal pasti boleh mengurangkan pembentukan plak Amyloid-Ξ² yang menyebabkan penyakit Alzheimer (R, R1).


11. MEMBANTU MERAWAT PENYAKIT ULSER PERUT

Penyakit ulser perutMinyak kelapa dara sangat baik untuk orang yang menderita dengan ulser perut kerana sifat antibakterianya. Ia mampu membunuh bakteria yang menyebabkan ulser.

Secara umum adalah dicadangkan untuk mengambil minyak kelapa dara, satu sudu teh tiga kali sehari (R).


12. MEMBANTU MENINGKATKAN FUNGSI OTAK

Fungsi otak yang baikMCTs dalam minyak kelapa dara meningkatkan kognisi apabila berada di bawah keadaan gula darah rendah atau ‘low blood sugar’ (R).

Dalam satu kajian, suplemen dengan MCT yang terdapat dalam minyak kelapa mampu meningkatkan kadar keton dan meningkatkan kognisi.


13. MENSTABILKAN KADAR GULA DALAM DARAH

MCTs dalam minyak kelapa dara membantu mengekalkan kepekaan insulin dalam tisu otot dan lemak. Oleh itu, penggunaan minyak kelapa yang kaya dengan MCT boleh mencegah penambahan berat badan dan Kerintangan insulin atau insulin resistance (R).

Diet yang kaya dengan MCT yang sama seperti dalam minyak kelapa didapati meningkatkan metabolisme glukosa yang bergantung pada insulin dalam kajian yang melibatkan kedua-dua diabetes dan bukan diabetes (R, R1).


14. MEMBANTU MENGURANGKAN SELERA MAKAN YANG KETERLALUAN

Kajian telah menunjukkan bahawa MCTs dalam minyak kelapa meningkatkan rasa kenyang lebih daripada lemak lain, yang membawa kepada pengurangan jumlah pengambilan kalori (R, R1).

Sebagai contoh, pengambilan diet yang tinggi dengan MCT menyebabkan enam lelaki yang sihat secara tidak sengaja makan 256 kalori kurang berbanding hari yang biasa (R).

Ini mungkin kerana MCT menggalakkan pengeluaran dan penggunaan keton, yang membantu mengurangkan selera makan (R, R1, R2).


15. BERTINDAK SEBAGAI ANTIMIKROB (‘ANTIMICROBIAL’) DAN ANTIVIRAL

Hampir 50% asid lemak dalam khasiat minyak kelapa dara adalah asid laurik. Selepas dicerna, minyak kelapa juga membentuk monogliserida & monolaurin. Kedua-dua asid laurik dan monolaurin membunuh bakteria patogen, virus dan kulat (R, R1).

Minyak kelapa dara adalah berkesan untuk membunuh pelbagai jenis Candida, terutama Candida Albicans, dan tidak membawa risiko rintangan ubat atau ‘drug resistance’ yang biasa dihadapi semasa melakukan rawatan konvensional (R).

Minyak kelapa adalah rawatan yang efektif untuk rangsangan vagina (jangkitan yis) (R).

Banyak mikrob yang menyebabkan penyakit, termasuk yang berpotensi tinggi membawa maut seperti bakteria HIV dan bakteria berintangan ubat (‘drug-resistant bacteria’), menjadi lemah bila terdedah kepada MCT yang terdapat dalam minyak kelapa (R).

MCT yang terdapat dalam minyak kelapa juga didapati mengurangkan pertumbuhan spesies kulat Malassezia tertentu. Kulat ini sangat biasa didapati di hospital (R).


16. MEMPERBAIKI SISTEM PENGHADAMAN DAN MEMBANTU PENYERAPAN NUTRIEN

Minyak kelapa dara meningkatkan fungsi penyerapan vitamin larut lemak atau ‘fat-soluble vitamins’ (A, B, D, E, K) beta-karoten, CoQ10, mineral seperti kalsium & magnesium, dan asid amino (R). Dalam erti kata lain, minyak kelapa membuat makanan yang dimakan menjadi lebih berkhasiat.

Minyak kelapa digunakan untuk mengubati sindrom malnutrisi dan malabsorpsi (‘malabsorption’) di kalangan kanak-kanak dan merupakan ramuan biasa yang termasuk dalam formula pemakanan hospital untuk bayi yang lahir pramatang dan mempunyai berat yang rendah. Malah, minyak MCT intravena digunakan untuk orang yang mengalami kekurangan nutrisi yang teruk (R).

Pengambilan minyak kelapa dara selepas pembedahan membawa kepada kadar penyembuhan yang lebih cepat, peningkatan berat badan, dan peningkatan nutrisi berbanding lemak jenis lain (R).

Juga, mereka yang mengalami kesulitan pankreas didapati bertindak balas dengan baik kepada makanan yang kaya dengan MCTs (R).

Bagi individu yang mempunyai penyakit hati didapati dapat menyerap lemak yang terdapat dalam minyak kelapa lebih baik daripada jenis asid lemak yang lain (R).


17. MAMPU MEMBANTU MERAWAT PENYAKIT KANSER

Satu kajian mendapati bahawa diet berasaskan khasiat minyak kelapa dara boleh melindungi daripada bahan kimia penyebab kanser dalam badan (R).

Bagi pesakit kanser, MCTs yang terdapat dalam minyak kelapa dara didapati dapat menterbalikkan penurunan berat badan (membantu meningkatkan berat badan) dan mengurangkan saiz ketumbuhan kanser (R).

Minyak kelapa dara memainkan peranan penting dalam diet ketogenik yang dirumus khas untuk memastikan ketumbuhan kanser “kebuluran” kerana ia bergantung kepada glukosa sebagai sumber tenaga utamanya (R, R1).

Kajian juga mendapati bahawa diet ketogenik diperkaya dengan MCTs yang terdapat dalam minyak kelapa melambatkan pertumbuhan kanser (R).


18. MENGUATKAN TULANG

Stress oksidatif dan radikal bebas biasa dikaitkan dengan permulaan osteoporosis (penyakit tulang). Kajian membuktikan peningkatan kesihatan tulang dengan penggunaan minyak kelapa dara. Ini mungkin kerana kandungan antioksida yang tinggi minyak kelapa dara (R).

Satu lagi kajian mendapati bahawa minyak kelapa meningkatkan enzim antioksida bila adanya osteoporosis (R).


19. MENGUATKAN GIGI DAN MEMBANTU MENJAGA KESIHATAN ORAL

Minyak kelapa dara apabila digunakan untuk kumur mulut ia dapat mengurangkan jumlah bakteria pembentuk plak di mulut (R).

Dalam satu kajian yang melibatkan enam puluh individu berumur 16-18 tahun dengan penyakit radang gusi, mereka telah diarahkan untuk melakukan teknik ‘oil pulling’ dengan minyak kelapa selama 30 hari. Di akhir kajian, telah terbukti bahawa kedua-dua keradangan dan penanda plak telah berkurangan (R).


20. MELINDUNGI DAN MENYEMBUHKAN KESULITAN YANG MELIBATKAN HATI (‘LIVER DISORDERS’)

Minyak kelapa dara boleh merawat kesulitan yang menjangkiti hati yang disebabkan oleh agen toksik seperti alkohol, bakteria, ubat/dadah, dan bahan kimia (R).

MCT yang terdapat dalam minyak kelapa dara melindungi hati dan usus daripada pendedahan kepada endotoksin (R).

Jika diambil dalam jumlah yang sesuai, MCT yang terdapat dalam minyak kelapa dara juga boleh mengurangkan penyakit hati berlemak (R).

Lemak tepu yang terkandung dalam minyak kelapa dara didapati melindungi hati dengan mengurangkan toksin dan peroksidasi lipid (R).


21. MENINGKATKAN FUNGSI MITOCHONDRIA JANTUNG

Satu kajian mendapati bahawa diet diperkaya dengan asid lemak tepu daripada minyak kelapa memberi perlindungan terhadap stress oksidatif dalam mitokondria jantung (R).

MCT dalam minyak kelapa dara meningkatkan kapasiti pernafasan mitokondria tanpa menambah sebarang stress oksidatif (R).

Minyak kelapa dara boleh meningkatkan pengeluaran tenaga mitokondria pada mereka yang mempunyai kecacatan dalam pengoksidaan asid lemak mitokondria (R).


22. MELINDUNGI DAN MENJAGA KESIHATAN BUAH PINGGANG

Asid lemak dalam minyak kelapa dara didapati melindungi buah pinggang yang terdedah kepada kekurangan makanan (R).

MCT yang terkandung dalam minyak kelapa dara juga merupakan sumber lemak yang ideal untuk orang yang mengalami kegagalan buah pinggang yang kritikal (R).


23. BERTINDAK SEBAGAI PENAHAN SAKIT (‘PAIN KILLER’) SEMULAJADI

Di kalangan pesakit pankreatitis kronik, MCT yang terdapat dalam minyak kelapa dara didapati meringankan kesakitan yang biasa dialami pesakit selepas makan (R).

Dalam satu kajian, kelapa dara menunjukkan kebolehan kebaskan kesakitan (‘pain-numbing’) yang sederhana, yang diukur berdasarkan pengurangan tindak balas terhadap rangsangan sakit (R).


24. MAMPU MEMBANTU RAWAT KESULITAN OTAK (‘BRAIN DISORDERS’) TERTENTU

Diet ketogenik adalah salah satu terapi terbaik untuk epilepsi anti-dadah. Minyak kelapa dara mengandungi jumlah MTC yang terlalu banyak yang mampu menghasilkan ketone, iaitu sebuah komponen yang penting dalam diet ketogenik (R, R1).

Asid Capril yang merupakan salah satu komponen utama minyak kelapa dara, didapati meningkatkan kualiti hidup seeorang yang dengan penyakit ‘Amyotrophic Lateral Sclerosis’ (ALS), iaitu kesulitan atau gangguan neuron motor otak yang menyebabkan kelemahan otot & kelumpuhan secara progresif, dan akhirnya membawa kematian (R).


25. MEMBANTU MENGURANGKAN STRESS

Satu kajian mendapati bahawa pemakanan minyak kelapa dara meningkatkan status antioksidan lebih daripada minyak lain, maka terbukti melindungi daripada stress oksidatif (R).

Minyak kelapa dara juga meningkatkan tahap glutathione (antioxiden utama), seterusnya melindungi daripada stress oksidatif (R).


KESIMPULAN

Secara kesimpulannya, minyak kelapa dara mengandungi pelbagai komponen penting seperti asid lemak, vitamin dan mineral yang dapat memberi manfaat kesihatan untuk tubuh badan kita. Minyak kelapa dara juga memainkan peranan penting untuk kesihatan kulit, rambut, tulang dan jantung kita di samping membantu mencegah pelbagai penyakit dan juga boleh membantu menurunkan berat badan. Semoga para pembaca mendapat manfaat dan menambah ilmu mengenai khasiat minyak kelapa dara.

Comments

Popular posts from this blog

Kira Jumlah Liter Air dan Sais Akuarium

PENJAGAAN IKAN HIASAN

Apakah itu PSB? Dan bagaimanakah ia berfungsi?